søndag den 19. december 2021

Peberkagehus

Det er egentlig utroligt, at jeg aldrig har forsøgt mig med et kagehus før. Men det har jeg altså ikke. Og jeg kom i dag til at huske på hvorfor; tilbage i slut-80'erne lavede min mor nemlig et kagehus. Hun er - skal 
det lige retfærdiggøres - ikke som sådan en virtuos i et køkken, men udfordringen tog hun altså op. Skidtet ville ikke sidde sammen, så hun endte med at samle det med - ja, ståltråd. Og søm. Flot blev det. Men den jul var det lidt som et spil russisk roulette, da vi gik i krig med at spise huset, for man kunne ikke vide sig sikker på, hvad man tyggede ned i 😳 Mener også at en eller anden knækkede en tand...
Men men men. Nu skulle det altså prøves! Og jeg er altså blevet svært tilfreds med resultatet, så jeg vil selvfølgelig dele både opskrift og tips og tricks med jer. For nu skal I (og 30-år-yngre-Mor) bare høre: man behøver hverken søm eller ståltråd, for glasuren klistrer pladerne sammen lige så fint. 
Hemmeligheden ligger i en god, sej og tyk glasur (såkaldt Royal Icing) samt tynde og godt afbagte kageplader. Og selvfølgelig en god skabelon, som jeg lægger op længere nede.

Hvor hyggeligt er det ikke lige! Og når det er blevet mørkt, så er det bare den fineste juledekoration.
Udfordringen bliver at forsvare det mod pilfingre de næste 4 dage, så det ikke bliver nippet til inden juleaften.

Kagehus

350 g brun farin

250 g lys sirup

200 g smør

4 tsk stødt ingefær

4 tsk stødt kanel

2 tsk stødte nelliker

2 tsk stødt kardemomme

2 tsk stødt allehånde

2 tsk hjortetaksalt

2 spsk kakao

800 g hvedemel

2 æg


Pynt

1-2 pasteuriserede æggehvider

3-500 g flormelis

4 blade husblas

Juleslik i diverse afskygninger til dekoration


Smelt farin, sirup og smør sammen i en gryde ved medium varme. Bring op til lige under kogepunktet, til farinen er smeltet. Sæt til side og lad blandingen køle lidt af. 

Sigt alle de tørre ingredienser sammen i en stor røreskål, og tilsæt sirupblandingen under omrøring.

Saml til slut dejen med de to æg og ælt godt igennem.

Læg dejen på køl min. 4 timer, gerne natten over. Hviletiden betaler sig!

Tag dejen ud af køleskabet 30 min før den skal bruges.

Rul dejen ud direkte på bagepapir, til en tykkelse på 3 mm, og skær til i de ønskede former. Ved at rulle direkte ud på bagepapiret undgår man at dejen skal flyttes, og det giver de pæneste former. Skabelonen til dette kagehus kan downloades her

Bagetid: 10-12 min ved 170 grader varmluft.

Skær evt. pladerne til efter bagning, lige når de kommer ud af ovnen. Lad delene køle af under pres, så de bevarer deres form og ikke bøjer.

Rør en tyk og glat royal icing af æggehvide og flormelis. Fyld glasuren i et lille cornet eller en sprøjtepose med lille rund tyl. Klip husblasen til så 'ruderne' er 5 mm større end vinduerne på alle leder. Start med at lime husblas-ruderne fast på bagsiden af vinduerne med glasuren. Lad dem tørre 10 min og vend derefter pladerne om. Dekorer pladerne med glasur og slik efter fri fantasi.

Lad glasuren hærde i mindst et par timer, så den ikke går i stykker når huset samles.

Salm nu kagehuset med glasuren; det er en fordel hvis du samler direkte på det bræt, hvor det skal stå, så du slipper for at flytte det senere. Start med et hjørne, og bevæg dig rundt om huset. Vær meget opmærksom på at alle vinkler er præcis 90 grader. Lad en plade på bagsiden være åben, så lyskæden kan puttes ind i huset til sidst.

Lad husets mure stå og tørre en times tid eller to, inden taget monteres. Her er det en fordel at sætte støtteklodser for neden imens glasuren hærder (jeg brugte nogle af børnenes plastikkrus, da de lige passede i højden). Monter tagvinduet med kvisten til sidst.

Når glasuren er hærdet godt op efter nogle timer, kan de sidste ting dekoreres; istapper, snemænd, øvrig pynt. Og så er du klar til at putte lyskæden i og nyde julens hyggeligste julebag 🎄 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar