Viser opslag med etiketten Dåbskage. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Dåbskage. Vis alle opslag

mandag den 23. marts 2015

Tvillingedåb

Der har været stille på bloggen længe. Så længe, så jeg næsten ikke kan huske, hvordan man laver et indlæg. For jeg har haft travlt i den virkelige verden, med uddannelse, skilsmisse, en lille afstikker på tv, ny kærlighed, flytning, og mere uddannelse. Men nu var der endelig en anledning til et stort, fint kagearrangement. Og det skal I selvfølgelig ikke snydes for.

I søndags blev svigerinden og svogerens tvillinger nemlig døbt. Lille Karoline og Theo. Og jeg havde tilbudt at lave kagen. 
Men øj… tvillingedåb! Hvordan jonglerer man lige den? Eneste begrænsninger var at de helst ville undgå hvid chokolade i fyldet… Ellers frie hænder. Oh horror vacui.

Sådan kom det til at se ud på Instagram. Festligt, ikke? Med glimmer-filter, høj eksponering und alles.

Og sådan så det ud i virkeligheden. Stadig festligt, også uden glimmer-effekt.

Jeg er doven af natur, så det skulle helst ikke tage mere end en dag at lave. Og gerne ligne en million alligevel.
Så det blev på demokratisk vis, en halv kage til hver af ungerne. Og så lidt ekstra, så kagen ikke stod så ensomt på anretterbordet.

Kagen var vaniljebunde med hakkede, ristede hasselnødder, lys chokoladeganache og mørk chokolademousse, citroncoulis, solbærmousse og friske blåbær. Smurt op med IMBC med brunet smør, og overtrukket med marcipan.
Macarons'ene var med lemon-passions-curd, og popkagerne var af chokoladekage. Så der var lidt for enhver smag. 

Closeup af popkagerne. De blev til på yderste mandat, kl. kvalme om aftenen, så der var ikke så meget overskud til dekoration.

Og navne kom der på, diskret på hver side. Jeg er egentlig ikke fan af at det står ud over det hele, med dato og det hele. Så jeg besluttede at dette måtte være nok.

Her close-up af Karolines side. Kagen står med helt rene sider, og kun en let markering af kanterne. Faktisk indkøbte jeg en crimper specielt til anledningen. Synes det er en super fin måde at afslutte kanterne på, når nu man vil have en ellers nøgen kage. Elegant, uden at det er for bart. Altså når jeg nu selv skal sige det.

Flere fjollede spøgelser. Tog absolut ingen tid at lave, det er det gode ved, at man har én ting på bordet, som står superskarpt. Så er folk ligesom overbevist, og så må man godt slacke med andre ting uden at det kompromitteret ens autoritet ;) 

Super hyggeligt dåbs-arrangement, med masser af artige børn. Og så kom tanterne og onklerne fra Jylland selvfølgelig hen til mig med et 'Nåååh ja, nu kan jeg da godt se, jeg har set dig før. Hvordan var det egentlig at være med i Den Store Bagedyst?'. Det slipper jeg nok først den dag jeg farver hår, skifter navn og flytter til Belgien...



mandag den 13. august 2012

Dåbsfjollerier

Herlig, funky kage til sommerdåb. 
Rendyrket sjov og ballade for 30 personer :)

mandag den 19. marts 2012

Dåbsgave

Chokoladebunde med fyld af skovbærmousse og hvid chokoladecreme. Overtrukket med MMF.
Mit første forsøg med sløjfen. Gik meget nemmere i mit hoved og blev ikke helt som planlagt, så jeg må vist et smut på youtube og stene tutorials en dag ved lejlighed...

lørdag den 3. september 2011

Pink Hatter

Det er vist ikke længere nogen hemmelighed. Jeg eeeeelsker Topsy Turvy kager. Så hvis man giver mig chancen, kaster jeg gerne alt, hvad jeg har i hænderne, og går i køkkenet.
Sidste år lavede jeg denne funky dåbskage, og nu har jeg så haft muligheden for at gentage den skæve herlighed - denne gang bare i pigefarver.
Og jeg var så heldig at Pernille hang ud i mit køkken om aftenen, da den skulle dekoreres. Hele TO yndlingsting på samme tid: kagepjat og venindehygge. Og udveksling af tips og tricks. Armen altså... Skønt!
Vanillebunde, jordbærmousse og mørk chokotrøffelcreme til 45 personer.

tirsdag den 9. august 2011

Pirat!

Lille sørøverskib, vistnok ment som en joke blandt venner
Men ret fede bølger, ikke?
Skibet blev modelleret i kage, og den store kage var gode gamle chokoladekage, hindbær og chokolademousse. En -efter mine standarder- behersket omgang til 15 personer.

tirsdag den 3. maj 2011

Nuttet fant

Christina var taget hele vejen fra Sydfrankrig for at få Oscar døbt i sin hjemstavns kirke. Og bad mig lave en nuttet elefant i anledningen... Så her var mit bud.
Og faktisk blev den så nuttet, at den overlevede festen - lige på nær et par bid i øret og snablen :)

mandag den 18. april 2011

Ugler i lånte fjer

Denne herlige kage fik Celina for nogle uger siden - eller nok rettere, gæsterne ved hendes dåb. Efterfølgende har jeg fundet den, som jeg kan kreditere for det vidunderlige design, nemlig afsindigt dygtige Fruen på Kageslottet - herfra skal lyde et stort TAK for lån af idé!
Er de ikke bare herlige, de små fyre?
Uh-uhh...
Kagen er med gode gamle toblerone- og hindbærcreme, vanillebunde og chokoladesmørcreme.

lørdag den 21. august 2010

Muuuh!

Så blev det Alberts tur til at blive døbt. Og min tur til at forsøge mig med dyr i fondant... Ideen var lånt, løgn, tyvstjålet fra Mette - så tak Mette :) Og igen lykkedes det at lave en ikke-uhyggelig baby ;) Endelig en anledning til at lave det sagnomspundne får. Og en badeand...
Kage til 45 personer: De øverste 2 lag var lyse bunde med Daimcreme og skovbærmousse, og nederste lag var chokoladebunde med mokkacreme og appelsinmousse. Al pynt er MMF.

Personlig note: i fremtiden ingen fondantkager når luftfugtigheden nærmer sig de 90%...

Mayas dåb

Den sødeste dåbskage til den sødeste lille pige.
Ønsket var en blomstergren, nogle sommerfugle, og så en dejlig lille pige i en af blomsterne ovenpå kagen.
Så udfordringen for mig var at lave en ikke-skræmmende fondant-baby. Synes faktisk det lykkedes ok...
Kage til 30 personer - og et oversvømmet telt i haven. Men det er en helt anden historie...

mandag den 28. juni 2010

Dåbskage

En simpel dåbskage til Tilda Jósa.
Med forskellige blomster - og lidt blade så den ikke blev aaalt for lyserød.
Lyse bunde, hindbærcreme, toblerone, jordbær og nødder. Det er altså en skøn kombination.
Kage til 40 personer...

søndag den 20. juni 2010

Retrodåb

Så blev det min tur til at prøve kræfter med de der små baby converse sko. Men fordi kagen er så lille - 20x20 cm - så var jeg nødt til at skalere mønsteret ned, så de kunne passe sammen med klodserne (man HAR jo oplevet, at proportionerne er kikset totalt når nu kagen skal samles... hoooost). Det kan ikke anbefales, for de var jo totalt små og noget værre fnidder at sidde med... Men endte da sådan ok.
Designet er tyvstjålet fra kageklovn.dk.
Indhold: chokoladekage, hindbærmousse og tobleronecreme (as usual)...

lørdag den 19. juni 2010

Elefant...

... eller måske flodhest? Jeg skulle lave en variation af den kage, jeg lavede for nogen tid siden, med striber og elefanter. Og syntes egentlig selv, den blev meget god. Men ugers søvnmangel -for her i huset står vi for tiden op kl. 05- har muligvis pillet ved min dømmekraft, for da Ossip her til morgen så den, sagde han bare 'Det er altså flodheste, det der, ikke elefanter...'
Men her er den:
Indholdet er chokoladekage med lakridsmousse og jordbærcreme. Der er kage til 15 personer.

lørdag den 5. juni 2010

Lunefuld dåbskage

Nogen som kender det danske ord...? På engelsk hedder kagen en Whimsical eller Topsy Turvy cake - google translate havde ingen bedre forslag end lunefuld. Synes 'den skæve kage' lyder så åndet, så for nu må den hedde lunefuld.

Hold op hvor er den skæg at lave! Der er jo ikke en eneste lige side, og alligevel er alle fladerne plane. Jeg håber virkelig, jeg snart får lejlighed til at lave sådan en igen.
Opgaven var fri - men gerne noget med leg. Så jeg så lige mit snit til at få prøvet denne her type kage af.

Mine venner kiggede da også en ekstra gang, da de hentede den, og var et øjeblik helt, helt stille... 'Det ligner ikke en kage'!
Meget muligt, men det er det. Og havde vi været på den anden side af verdenshavene havde vi godt vidst, at det her er en helt almindelig kage. Altså sådan en kage, der lidt halvsnaldret slingrer hjem efter en ordentlig druktur med en hotdog i hånden. Men her forklædt som dåbskage.

Inden i gemmer sig chokoladebunde, Tobleronecreme, friske limestykker, hindbærmousse og ristede hasselnødder. Der er til 45 ekstremt sultne personer.

lørdag den 22. maj 2010

Kopist

Lad os bare kalde en spade for en spade.
Pelles mor ville have en kage med en elefant på til hans dåb, og havde forelsket sig i den fra
Kageklovn. Så jeg måtte jo efterabe denne gang.
Elefanten er lavet efter marie-princippet, dvs. der er også lagkage i både hoved og krop.
Der er kage til 35, og inde i den gemmer sig chokoladebunde og - tadaaaa - tobleronecreme og hindbærmousse. Selve kagen er ikke overtrukket med fondant, men bare smurt op med smørcremen, som jeg havde farvet lidt.
Chokoladekagen blev vildt god denne gang, og jeg er snart klar til at dele min opskrift med jer. Men jeg mangler liiiige de sidste justeringer før det er noget, jeg vil lægge blog til ;)

søndag den 9. maj 2010

Valencia Victoria

... en dåbskage... Faktisk fra sidste weekend, men i dovenskabens navn får I den først at se nu...

Mit 1. forsøg med run-out teknik - hvilket faktisk ikke er helt så lige til, som jeg havde troet. Men er ok tilfreds med resultatet; har efterhånden accepteret, at jeg ikke er født verdensmester i hvad som helst.

Det var Valencias mor, som havde bestemt udseendet af kagen - blomsterne var dog min tilføjelse i sidste øjeblik, for at gøre den en smule mere piget. Og så var det jo heldigt, jeg havde blomster liggende i lige præcist de farver :P

Den oprindelige tegning så således ud:
og jeg havde egentlig forestillet mig at lave den lille flagermus-fyr i 3D. Meeeen så kan man jo pludselig skifte mening - og få lyst til at afprøve en ny teknik...
Der var kage til 30.

lørdag den 6. marts 2010

Dåbskage til Nova

SÅ fangede jeg endelig det med opsmøringen. Og godt, det blev lige ved denne kage, for den blev bare knivskarp i kanterne... Uhhh, I like :)
Blomsterne er inspireret af en kage fra Pinkcakebox.com - damn, de er dygtige! Så masser af kage-cred deres vej...
Tja, hvad mere kan jeg sige om den... Hende, der bestilte den, og jeg havde mailet frem og tilbage om den siden november, og lavede den altså først i februar, så den havde vokset sig temmelig stor i min bevidsthed. Men men, det endte jo godt det hele :)