Viser opslag med etiketten Kager. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Kager. Vis alle opslag

lørdag den 1. september 2012

Steampunk de luxe



Somme tider kalder et bryllup bare på en steampunk bryllupskage. 


F.eks når receptionen skal holdes på et værtshus, og festen om aftenen skal være fyldt med spas og løjer som popcornmaskine, chokoladefontaine og helium-balloner. Og brudeparret er noget nær verdens cooleste mennesker. Og man i øvrigt har fået frie hænder til at designe kagen.


Steampunk betyder i øvrigt: 'Dampdrevet, nostalgisk leg med tandhjul, kobberrør og flyverbriller'. Sådan direkte oversat.

 

Indholdet var lidt af alt det bedste: vanillebunde, chokoladebund med hakkede mandler, skovbærcreme, citruscoulis, lys chokolademousse med hakket mørk chokolade. Smurt op med den uforlignelige, karamelagtige smørcreme. 


Overtræk og pynt er i overtræksmarcipan. 



torsdag den 29. marts 2012

Sart romantik


Skøn, sart og romantisk.
Lidt tylning, lidt stencil, lidt blomster. Hvad mere behøver man?
Skulle da lige have været glimmer... Pokkers... Det må blive næste gang...
Gemmer vanillebunde og fyld af skovbærcreme og limemousse. Smurt op med den uforlignelige karamelsmørcreme og overtrukket med MMF.
Og den oprindelige tegning - som jeg faktisk endte med at følge ret så slavisk.

fredag den 23. marts 2012

Helsefreak

Ja det er ikke lige til at se, vel? Men fyren her er faktisk vildt sund - vel at mærke når man som jeg er tilhænger af de utallige teorier der siger, at mørk chokolade er sundhedsfremmende. Den indeholder nemlig polyphenoler som har gavnlig effekt på kredsløbet, og så kan chokoladen sænke blodtrykket og endda forbedre indlæringen. Men altså, kun den mørke. Og kun med mådehold. Så deeeet...

Tilbage til kagen. Bag chokoladeskjoldet gemmer sig en skøn mandel/dadel/citrus bund, og på toppen er skånsomt ristede hasselnødder vendt med agave nektar, som er temmelig blodsukkervenligt.

Og så smagte den - herligt!

mandag den 19. marts 2012

Dåbsgave

Chokoladebunde med fyld af skovbærmousse og hvid chokoladecreme. Overtrukket med MMF.
Mit første forsøg med sløjfen. Gik meget nemmere i mit hoved og blev ikke helt som planlagt, så jeg må vist et smut på youtube og stene tutorials en dag ved lejlighed...

lørdag den 17. september 2011

Stilrene liljer

6 lag rene linier.
Brudens buket var også med calla liljer, og hvad kunne være mere passende end at matche buket og kage. Det er jo trods alt mest brudens kage, er det ikke?
Sort, hvid og lyserød enkelhed.
Blomsterne er lavet af fondant, og det er sorte satinbånd, som er rundt om hvert lag.
Fyldet er farligt, som i - ret så farligt: Mørke chokoladebunde og 2 lag vanillecreme med hakket, mørk chokolade og friske bær. Smurt op med et tyndt lag af den særlige karamel-agtige smørcreme... Oh the joy...

lørdag den 3. september 2011

Pink Hatter

Det er vist ikke længere nogen hemmelighed. Jeg eeeeelsker Topsy Turvy kager. Så hvis man giver mig chancen, kaster jeg gerne alt, hvad jeg har i hænderne, og går i køkkenet.
Sidste år lavede jeg denne funky dåbskage, og nu har jeg så haft muligheden for at gentage den skæve herlighed - denne gang bare i pigefarver.
Og jeg var så heldig at Pernille hang ud i mit køkken om aftenen, da den skulle dekoreres. Hele TO yndlingsting på samme tid: kagepjat og venindehygge. Og udveksling af tips og tricks. Armen altså... Skønt!
Vanillebunde, jordbærmousse og mørk chokotrøffelcreme til 45 personer.

søndag den 28. august 2011

Lilla Romantik

Sidste år lavede jeg denne overdådighed, og Tea og Jonas ønskede sig en kage i samme stil til deres bryllup. Dog i lilla skala i stedet for.
Så i krig jeg gik.
Som det nok er gået de færreste hen over hovedet, så var sommeren i år ikke til at planlægge efter. Og jeg kan melde fra kagefronten, at en luftfugtighed på over 90% og sukkerblomster er virkelig, virkelig dårlig kombination. Derfor blev kagen her noget mere ... skal vi kalde det... enkel end den ønskede.
Der lød bestemt ingen klager, bevares. Det er såmænd bare kokkens egen forfængelighed, der snakker her.
Toppen er i øvrigt bar for at gøre plads til et lille brudepar - ikke fra mit køkken.
Vanillebunde med fyld af passionsfrugtmousse, hindbærcreme og smørristede hasselnødder. Og der var rigeli kage til 40 personer.

lørdag den 20. august 2011

Simpel Sakura

Dette er ikke en ridderborg.

Det er heller ikke en skov med vilde grene.
Eller Robin Hood og Lady Marion for den sags skyld.

Somme tider kunne det være skønt at vedlægge alle de skitser, jeg når igennem for mit indre blik, før jeg lægger mig fast på det endelig design af en kage. For nogle gange er det lidt af en tur.
En ny og lettere version af sakura-kagen. Farverne blev valgt for at matche Mettes brudekjole. Vanillebunde, jordbærcreme, friske bær og hvid chokolademousse til 50 personer.

lørdag den 13. august 2011

2 Kagedamer...

...og en lille kagemand med høj hat.
I anledning af Annette og Tanjas bryllup.
Det billedlige forlæg var fra Konditori Arlington, som laver de skønneste figurkager. Ønsket her var meget naturligt 2 brude og en lille brudesvend, nemlig parrets lille søn.

Vanillebunde, jordbærmousse, friske bær og chokoladecreme. Ren nydelse for 50 gæster.

Billedet er venligst tilvejebragt af den ene brud.

tirsdag den 9. august 2011

Pirat!

Lille sørøverskib, vistnok ment som en joke blandt venner
Men ret fede bølger, ikke?
Skibet blev modelleret i kage, og den store kage var gode gamle chokoladekage, hindbær og chokolademousse. En -efter mine standarder- behersket omgang til 15 personer.

lørdag den 30. juli 2011

Barselsdutter

Åh at være 10 cm høj og tage en spadseretur på det fad...
Sine fødte endelig sin skønne Sara, og et barselsbesøg kræver selvsagt kage. Denne gang måtte nogle af Peters plasticbolde lade livet, så jeg kunne samle disse portions-anretninger.
Overtrækket er det pureste sukkerstads, men indholdet blev ganske lødigt og lige til at producere god, fed mælk af: En let hasselnød/dadelbund og fyld af friske blåbær og blåbærcreme.
Meget, meget svært kun at spise een.

lørdag den 25. juni 2011

Sommerbryllup

En variation af den überromantiske kage fra sidste år.
Note til selv: indstil hvid-balance på kamera. Altid.
Det er svært at se, men farverne i blomsterrækken spænder fra creme over caramel til lys brun.
På indersiden gemmer sig ren
dyrket kræs for chokoladeelskere, nemlig mørk chokoladekage og Gateau Marcel choko/lime creme. 40 kuverter.

søndag den 12. juni 2011

Blomstereng...

... til et bryllup i den svenske skærgård.
Hooold nu op hvor var Karina, Nikolaj og jeg mange ideer igennem, inden vi lagde os fast på denne her. Det er ikke altid lige nemt, når der vitterligt ikke er grænser for kreativiteten - eller ambitionerne.

Lette mandel/dadelbunde med fyld af rabarber-jordbærmousse og hvid chokoladecreme. Overtrukket med konfektmarcipan. Øverste lag er vegansk, så her er vi ude i fyld af mandelcreme og citrus, og laget er overtrukket med vegansk overtræksmarcipan.

Og jeg tog det som det største kompliment - der blev ikke spist op! Ikke én eneste af gæsterne skulle have 2 stykker. Missionen fuldført, alle sanser mættet i ét stykke kage.

Tak for en legendarisk bryllupsfest :)

fredag den 10. juni 2011

Gigantisk bryllupskage

I min målestok gigantisk. Alt er naturligvis relativt.

Men den var altså edderstor, denne her.
Og tung. Som i - virkeligt tung.
Og fuldstændig sin egen.
Camilla og Krister har nemlig en afsindig masse dyr, som de ikke ville glemme på deres bryllupsdag.
Så lidt heste, katte og en hund ligger på lur i blomsterengen.
Nederste etage på bagsiden gemte en lille hilsen fra bruden til sin gom:
7 etager fik jeg altså sneget mig op på, og der var lidt til kaffen til 125 personer.

lørdag den 21. maj 2011

Bryllup og bær

Masser af frugter og bær. Både inden i og udenpå.
Tjek lige sabelen - dét er klasse!
Den lille blå kage med toget var til Marias nevø, som ikke skulle forbigås på brylluppet. Det var trods alt hans fødselsdag, de havde valgt at blive gift.
Billederne er venligst udlånt af brudeparret :)

tirsdag den 3. maj 2011

Forårsbryllup

Noget forår, noget enkelt, og noget som man bliver glad og forelsket af.
Det var ordene, da Sine og Jesper skulle beskrive ønskerne for deres bryllupskage for mig.
Kagen var kun til knap 30 kuverter, så det var ikke de store vingeslag, jeg kunne slå. Men for mig blev denne kage netop forårsagtig, og så tilpas skør, at man kommer til at smile, når man ser på den.
En rodekasse af bevoksning; jeg satte egentlig kursen efter en dansk grøftekant, men sukkeret ville noget andet, da jeg først var gået i gang...
Indholdet var den tidligere omtalte gudekage: chokoladebunde med hasselnødder, lidt smørristede nødder, en Gateau Marcel-variation med citrus og en caramelagtig smørcreme, og med hvidfarvet marcipan som overtræk... Jeg poster opskriften en skønne dag, når jeg igen har samlet mod til at bruge så meget smør ;)

Sig det med kage

Hvis ens mand fylder 40, og man holder surprisefest for ham og vil invitere ham på forlænget weekend, kan man så andet end at sige det med kage?
Det var netop, hvad Anne-Sofie bad mig om hjælp til. Bussen her var forklædt chokoladekage med hindbær- og chokoladefyld. Og der var kage til 30.